Kan någon rädda isbjörnsungarna? mitt hjärta gör ont! :(

Jag kan väl inte påstå att jag är vidare miljömedveten av mig. Jag anser att som tonåring i Sverige så kan man inte påverka utläppen av växthusgaser så värst mycket. Vi i Sverige släpper ju bara ut en bråkdel av det som t.ex USA och Kina gör tillsammans. Men när jag ser den här bilden så gör det ont i hjärtat och man vill liksom göra allt man kan för att förhindra att temperaturen höjs ännu mer.
alltsååå åååh, så himla hemskt! :(

Saxat från expressen:

Isbjörnarna tvingas äta sina egna ungar

Isbjörnarna svälter.
I desperation äter de upp sina egna ungar.
Orsaken: klimatförändringarna, enligt organisationen Polar Bears International.

Under de senaste veckorna har fyra fall av kannibalism bland isbjörnar rapporterats till nationalparken Manitoba, Kanada.
Normalt brukar det vara ett till två fall om året. Vid ett tillfälle fångades isbjörnen på bild, med resterna av den lilla ungen hängandes ur gapet.

Dramatisk ökning

Ökningen är dramatisk, enligt Polar Bears International som citerar forskaren Dr Ian Stirling vid Environment Canada. Stirling har studerat isbjörnarna vid Western Hudson Bay, nordöstra Kanada, under mer än 35 år.
- Vid den här tiden på året är isbjörnen hungrig eftersom de har överlevt på sina lagrade fettreserver sedan isen på Hudson Bay smälte för några månader sedan. Under tiden de väntar på att isen ska frysa till förlorar de vikt och blir mycket hungriga, säger han.
När isen fryser till kan isbjörnarna komma ut och jaga säl. För tjugo år sedan brukade björnarna vara tillbaka på isen vid Western Hudson Bay omkring 8 november, ett datum som har förskjutits med flera veckor till följd av det allt varmare klimatet.

Letar annan föda

- Om de inte kan komma ut på havsisen för att jaga säl vid mitten av november börjar hanarna leta efter annan föda, som mindre björnar, säger Ian Stirling.
Även på norska Svalbard har det iakttagits fall där isbjörnar äter björnungar.

Dumma pappa-isbjörnar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0